POZIOM - średniozaawansowany
Czas trwania – 2 dni (16 godzin dydaktycznych)
PROGRAM
1. Uporządkowanie wiedzy uczestników
Dane, rodzaje danych, konwersja i porządkowanie danych
Formatowanie danych i formatowanie warunkowe, analiza z wykorzystaniem kolorów i symboli
„Szybka Analiza” danych zaznaczonych, narzędzia dostępne pod ręką (podliczanie, formatowanie warunkowe, tworzenie wykresów z jednego przycisku po zaznaczeniu danych)
Funkcje i formuły – przypomnienie panujących zasad podczas budowania, przenoszenie i kopiowania.
Funkcje i formuły w ramach arkusza, pliku i różnych plików – zasady budowania i aktualizowania
Analiza formuł zbudowanych, analiza błędów
2. Analiza danych i raportowanie
Gromadzenie danych do analizy: zasady zbierania danych, korzystanie ze zrzutów, uzupełnianie i naprawa zrzutów, dzielenie i łączenie danych, konwersja typów danych, łączenie danych z różnych miejsc, łączenie plików podczas importowania, obróbka i porządkowanie danych
Korzystanie z obiektu TABLE w celu zapewnienia dynamiki danym, zwiększanie i zmniejszanie danych, wymiany danych na nowe, aktualizacji raportów do nowych danych
Korzystanie z sortowania i filtrowania w analizie danych – funkcja SUBTOTAL
Przygotowanie raportów do analizy i drukowania
Filtr zaawansowany w procesie wybierania danych spośród wielu kolumn na inny arkusz
3. Tabela i wykres przestawny jako narzędzia szybkiej analiz danych (opis zagadnień szczegółowych)
Budowanie tabeli przestawnej na podstawie danych zgromadzonych w arkuszu
Budowanie tabeli przestawnej dla danych importowanych – import danych tekstowych do modelu danych
Definiowanie układu pól w tabeli w celu pozyskania wybranych informacji
Tworzenie wielu tabel dla tej samej grupy danych – tworzenie tabel powiązanych
Dodawanie danych do modelu danych, tworzenie relacji między danymi
Prowadzenie analizy wielowariantowej za pomocą tabel przestawnych
Definiowanie nowych pól obliczeniowych w tabeli (pola, których nie ma w bazie danych)
Analiza struktury, dynamiki zmian, trendów za pomocą tabel – wykorzystanie możliwości kalkulacji danych
Grupowanie danych w procesie analizy (np.: grupowanie danych liczbowych, dat i opisów)
Sortowanie danych w tabeli według kolejności niezgodnej z alfabetem
Pobieranie danych z tabel przestawnych do kolejnych kalkulacji poza tabelą
Tworzenie wykresów przestawnych
Analiza danych na podstawie przestawień wykonywanych na wykresie
Formatowanie tabel i wykresów przestawnych
Korzystanie z narzędzi SLICER i TIMELINE.
Tworzenie menu wyboru dla wielu połączonych tabel
4. Funkcje i formuły
Praca nad elastycznością zestawienia - przygotowanie formuł (obliczeń) do powielania – zasady budowy działania wzorcowego, kopiowanie, przenoszenie działań – zmiany adresów komórek w trakcie kopiowania i przenoszenia: dobieranie adresów stałych, zmiennych i mieszanych
Jakie błędy powstają w czasie tworzenia obliczeń i w jaki sposób sobie z nimi radzić
Korzystanie z nazw komórek w procesie budowania obliczeń
Funkcje wyszukiwania, konwersji i łączenia danych: XLOOKUP, VLOOKUP, MATCH, XMATCH, TEXT, VALUE, COLUMN, INDEX
Funkcje daty i czasu: YEAR, MONTH, DAY, ISOWEEKNUM, WEEKNUM, DAYS, NETWORKDAYS, WEEKDAY, TODAY, EMONTH
Funkcje logiczne i kontroli błędów: IF, IFS, SUMIF, SUMIFS, COUNTIF, COUNTIFS, MAXIFS, MINIFS, AVERAGEIFS, IFNA, IFERROR, ISBLANK, ISNUMBER
Inne: LEFT, RIGHT, MID, TRIM, SUBSTITUTE, SEARCHTEXT
Korzystanie z list wyboru i sprawdzania poprawności (DATA VALIDATION)
5. Wprowadzenie do PowerQuery - importowanie i transformacja danych z plików XLS i plików tekstowych.
(opcjonalnie w zależności od poziomu i potrzeb grupy)
6. Tworzenie Wykresów (opcjonalnie)
Przygotowanie danych do wykresu
Właściwy dobór wykresu do danych
Korygowanie zakresu jaki prezentuje wykres: dodawanie i odejmowanie danych z wykresu
Poprawienie wyglądu wykresu, dostosowanie wykresu do wielkości raportu, kolorystyki firmy, informacji jaka ma przekazywać
Kopiowanie formatu pomiędzy wykresami, tworzenie szablonów
Wykresy WaterFall, Diagram Pareto